10 LÄRDOMAR FRÅN FÖRSTA ÅRET SOM EGEN FÖRETAGARE

Vet ni vad? Nu har Fanny Staaf Events fyllt ett år! Wiho! Att starta företaget är utan tvekan det bästa jag någonsin gjort i mitt liv och jag känner tacksamhet och lycka varenda dag över att jag vågade. Jag såg att Michaela hade skrivit ett inlägg om vad hon lärde sig under första året som egen företagare och jag tänkte att jag skulle göra detsamma. Det är ju egentligen helt galet hur annorlunda jag gör saker och ting nu jämfört med när jag startade förra året i och med att man lär sig så mycket på vägen och kan utvecklas allt efter som man får prova på sina metoder, checklistor, upplägg osv i praktiken. Så, här kommer 10 saker jag lärde mig under mitt första år som egen företagare!

Det är både roligt och viktigt att sätta mål

Finns det något bättre än att bocka av ett livs eller karriärsmål? När jag startade företaget satte jag både 5-årsmål och 10-årsmål och flera av dem har jag faktiskt redan uppnått vilket ger mig en sådan otrolig kick och peppar mig ännu mer i mitt företagande. Det är även bra då man får en tydlig bild av vad man strävar emot! Exempel på mål jag redan uppnått är att hamna först på Google när man söker på "bröllopskoordinator", jobba med en bröllopsbudget på över en miljon och utveckla till att även göra mina brudpars bröllopsblommor. Exempel på mål som jag fortfarande strävar efter är att skaffa lokal, gå från enskild firma till aktiebolag och bli publicerad på Style Me Pretty. Jag sätter även upp försäljningsmål!

Inte vara ekonomiskt beroende

Jag bestämde tidigt att jag inte ville vara ekonomiskt beroende under mitt första år som egen företagare då det kändes som en extra press som kunde ge dålig energi. Jag ville fokusera på att bygga ett företag, inte på hur mycket jag fakturerade i början. Därav gick jag tillbaka till att jobba några dagar i veckan på Blomsterriket vilket gav mig friheten att starta upp företaget i lugn och ro. Har man inte möjlighet att ha ett annat jobb vid sidan av tycker jag att man ska spara ihop en summa pengar innan som kan bli lön under de månaderna det kommer ta att starta företaget.

Vikten av att bolla med andra fast man oftast är själv

Det blir väldigt ensamt ibland vilket jag delvis gillar. När jag sitter med budgetar, körscheman, svarar på mail osv sitter jag gärna ensam vid datorn 10 timmar i sträck utan att kolla upp men när det kommer till att vara kreativ och ta fram designkoncept är det så mycket mer effektivt att bolla idéer med någon. I dessa situationer brukar jag ta in min praktikant eller superduktiga vän Matilda!

.

Organisation är nyckeln till allt

Om man bara är organiserad från början så går allt så mycket snabbare. Kvitton, mail, mappar, dokument etc är bara att skaffa ett system för direkt!

Svara på mail varje morgon

Nu för tiden lägger jag alltid den första arbetstimmen på att beta av alla mail. Då kan jag koppla av det lite sedan plus att jag hinner få en hel del svar under dagen som jag kan använda i andra delar av jobbet.

"Be scared and do it anyway"

Detta citat har tagit mig igenom mycket under mitt första år! Det är sjukt läskigt att vara egen företagare, nästan varenda dag, men det är bara när man utmanar sig själv och går utanför sin bekvämlighetszon som man utvecklas och lär sig nya saker. Ibland tänker jag på hur mycket min bekvämlighetszon har vidgats det senaste året, undra hur den ser ut om ett år?!

.

Det är otroligt peppande att jobba för sig själv

Det må vara blod, svett, tårar och en nedrans massa övertidstimmar, men varenda en är för MIG SJÄLV. Det är löjligt peppande och motiverande att jobba för sig själv och bygga sitt eget varumärke och företag, det går inte att jämföra med något annat.

Vikten av att nisha sig

Det var ingen hemlighet att få trodde på mig och min affärsidé i början. Framförallt så var folk tveksamma till att det fanns en branch i Sverige och om folk faktiskt anlitade hjälp för sina bröllop. Själv var jag dock aldrig så orolig för jag visste precis vem jag ville vara på marknaden och valde direkt att nisha in mig på design. Att inte bara erbjuda koordinatortjänster utan även design och styling gjorde mig unik på marknaden och det är även det jag har fått mest uppmärksamhet för sedan jag startade!

.

Schemalägg veckorna

När man är ansvarig för sin egen tid och oftast hade behövt fler timmar på dygnet är det viktigt att schemalägga veckorna i förväg. Jag brukar sätta mig på söndag kväll och bestämma vilka dagar jag ska drunkna framför datorn i budgetar, mail, koncept och liknande hela dagen, vilka dagar jag ska ta möten (brukar försöka samla flera på samma dagar så att jag slipper springa runt så mycket) och vilka dagar och ska jobba med andra projekt.

Sist men inte minst, utnyttja att du är din egen chef!

I början fick jag lite dåligt samvete om jag inte jobbade klockan 11 en tisdag för att det dök upp något roligt jag ville göra då men nu har jag lärt mig att det bara är att utnyttja det! Man får ju ta igen den timmen sent på kvällen eller någon annan gång såklart men en stor fördel med att göra sitt eget schema är ju att man sällan behöver missa något man vill göra då man kan pussla ihop schemat precis som man vill. Flexibilitet är LYX!

Gillar

Kommentarer

Astrid
,
Intressant att höra om! 😊
Emelie
,
Åh, älskar också egna företagandet! Äntligen vågade jag ta steget efter flera års funderande och drömmande. Blir så inspirerad av dig, tack! Trevlig arbetsvecka 😊
Thea
,
Sjukt ballt att du vågade ta steget, och så himla kul att det går så bra för dig och ditt företag!! Jag har verkligen blivit mer sugen på att starta eget i framtiden från att ha följt din resa nu under ett år, hejja dig!! Xx
Sandra
,
Hej! Så fantastiskt roligt att höra. Har nog inte riktigt förstått eller hängt med i svängarna här. Att du skulle fixa det galant var det ju ingen tvekan om, men wow vad häftigt att ha kommit såhär långt på bara ett år! Stort grattis och väl kämpat. You go girl!
Elin,
Du är så duktig Fanny! Så cool och driven, ibland blir jag nästan stressad bara av att läsa din blogg. Men superkul att följa! /Elin på blomsterriket Borlänge
Sommarelis.devote.se