PT-GRETA: INTRO OCH SYFTE

”Jahapp. Ännu en person som ska försöka frälsa mig med hurtfriska citat, energisnåla mellanmål, periodisk fasta, screenshots från runkeeper, flexade armar och osannolika före- och efterbilder…” tänker ni kanske nu. Och jag förebrår er inte – för jag hade nog tänkt precis samma sak om jag klickat mig in på en blogg där det översta inlägget var rubricerat med ”PT-Greta tipsar”. Well, jag ska lugna er (eller göra er besvikna om det är sådant ni gillar att läsa om) med att det inte kommer bli något av det som jag nämnt ovan, inte ett enda ”strong is the new skinny”-citat eller räknande på någon kalori.

Så vad blir det istället? Och vem är jag? Greta Wester var (är!) namnet. Uppväxt i Umeå, Stockholmsbo sedan mars 2013 och jobbar i nuläget som personlig tränare, kostrådgivare och gruppträningsinstruktör. Har ett bagage fyllt av utbildningar inom både kost, träning och hälsa som jag med glädje delar med mig av – men jag tänker att vi besparar er på den läsningen och går över till väsentligare saker som typ… vad vill jag förmedla? Svar: redskap och inspiration till en balanserad livssituation, vilket blandannat inkluderar näringsrik kost, måbra-hormoner, kvalitetssömn, självkänsla, träningsglädje, stresshantering och sunda relationer.

Och varför behövs det månntro? Jo…
… tillexempel för att mer än 100 000 svenskar idag lider av en ätstörning.
… för att insjuknandet i stressrelaterade sjukdomar hos kvinnor mellan 20-40 år aldrig har varit vanligare än vad det är idag.
… eller bara det faktum att det nästan finns 300 000 (!!!) bilder på instagram med hashtagen #aldrigvila.

Så nu kickar vi igång denhär söndagen på samma ställe som jag börjar varje möte med en ny PT-klient, nämligen med frågan varför träna?



Och när du väl kommit fram till varför du tränar, eller skulle vilja träna, fortsätt ifrågasätt dig själv:
”Jag tränar för att må bra!”
”Vad är må bra för mig?”
”Att ha mer energi, samt att känna mig starkare och rörligare!”
”Vad skulle det innebära för mig om jag blev piggare, starkare och rörligare?”
”Jag skulle prestera bättre i skolan och jag skulle få bättre självförtroende!”
”Vad skulle det leda till om jag presterade bättre i skolan och fick bättre självförtroende?”
”Om jag presterar bättre i skolan så ger jag mig själv förutsättningarna till att få jobba med det jag vill i framtiden, och skulle jag få bättre självförtroende skulle jag kanske våga saker som jag annars inte skulle göra!”
”Vad är det för saker som jag skulle våga…?”

Och så vidare. Desto specifikare du blir, desto bättre. Ingen person tränar endast för att exempelvis gå ner i vikt, utan det finns alltid något mer, och ju mer medveten man är om orsaken till sin beteendeförändring, ju större chans har man att lyckas. Så lär känna dig själv och vips! så har du därmed förhoppningsvis även fått den absolut viktigaste komponenten för att lyckas sätta igång/hålla igång träningen: motivationen. Ett hett tips kan vara att skriva upp vad du nu kommer fram till och sätta fast den på ett ställe som du kommer se ofta – kanske som bakgrundsbild på telefonen? Nästa steg är att skriva en handlingsplan… det vill säga vilken träningsform, hur många dagar i veckan, hur länge och så vidare. Kom ihåg att sätta upp det på en rimlig nivå – och ta gärna hjälp av en personlig tränare eller vänta till nästa vecka så kommer det en fortsättning på det då… :-) Så till dess: feedbacka, bombardera med frågor, ge mig önskemål vad ni vill läsa om och viktigast av allt – ta hand om er själva!

Bamsekramar från Greta

Gillar

Kommentarer

Lydia Håkansson
Lydia Håkansson,
Intressant inledning! Ska bli kul att fortsätta läsa! Jag skulle vilja att du kanske gav oss läsare lite tips på olika mellanmål förutom frukt! Kanske hemmagjorde muslibars eller dylikt! Kram!
Kusinvitamin
Kusinvitamin,
Grymt inlägg! Greta du är ett proffs ❤️
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229