PT-GRETA: MAXTESTER

Wazzup? PT-Greta in tha house igen.

Som jag tror de flesta har känt av så kan motivationen för att träna komma och gå och som vi har pratat om tidigare så är något form av mål nästan den bästa moroten för att orka fortsätta. Mitt tips till dig som inte riktigt vet vad som ett ”rimligt” mål är att göra maxtester! Då får du en tydlig bild av vart du är idag – och du kan följa din egen utveckling framåt. Förslag på maxtester som kräver lite utrustning och som är enkla att göra själv:

Rodd 4 minuter - Sätt dig på en roddmaskin och ro så långt du kan på fyra minuter. I stort sett alla roddmaskiner mäter distansen – så det är bara att kika på hur många meter du lyckats med.

Coopertest - Mät ut en sträcka på 3 km och spring så fort du kan. Kom ihåg att nästa gång du gör testet så bör du vara på samma ställe så att jämförandet blir så rättvist som möjligt. Det absolut bästa är att springa på en inomhusarena. Plankan - Det är bara att stå så länge du kan! Be en kompis kontrollera att magen varken hänger ner på höfterna eller att rumpan sticker upp i luften. Jägarvila - 90 graders vinkel i knäna och ryggen tryckt mot väggen. Härda!

Det är rimligt att göra maxtester ungefär fyra gånger per år, det vill säga var tredje månad. Försök att låta förhållandena vara så lika som möjligt, att du gör dem i samma ordning varje gång och att du är utvilad.

Kanske något att göra nästa gången ni åker till gymmet? Puss! Greta

Gillar

Kommentarer